Menu

10 sposobów na zdrowe stawy biegacza – jak wzmacniać i dbać o stawy, gdy zaczynasz aktywność?

26 stycznia 2022 - Kontuzje, Praktyczne Porady, Regeneracja, Zdrowie
10 sposobów na zdrowe stawy biegacza – jak wzmacniać i dbać o stawy, gdy zaczynasz aktywność?

Dolegliwości związane z bólem stawów oraz mięśni to powszechny problem, który dotyczy sporej liczby osób. Niezależnie od przyczyn zaistniałego bólu możemy stosować liczne środki zapobiegawcze, dzięki którym zapewnimy odpowiednie wsparcie dla naszego organizmu. Szczególnie w czasie gdy zaczynamy swoją przygodę z bieganiem, warto dodatkowo zadbać o nasze stawy, które nie są przyzwyczajone do długotrwałego wysiłku.

Zastosowanie sprawdzonych sposobów na dolegliwości stawów pomoże wrócić do pełnej sprawności oraz będzie stanowiło efektowną profilaktykę wielu rodzajów schorzeń wynikających z przeciążonych stawów.

Aktywność fizyczna, odpowiednie ćwiczenia na zdrowe stawy

Niektóre dyscypliny sportowe mogą prowadzić to przeciążenia naszego organizmu, nie powinniśmy jednak całkowicie wyrzekać się uprawiania sportu w czasie swojej regeneracji. Takie zajęcia jak aqua-aerobic, joga, nordic walking czy pilates, zmuszą nasze ciało do wykonywania płynnych ruchów, a tym samym pozwolą nam na wzmocnienie stawów. 

Okłady bolesnych miejsc oraz kąpiele zdrowotne

Ciepłe lub zimne okłady przyniosą ulgę w bólu. Okłady możesz przygotować sam przy użyciu kostek lodu lub termofora. Możesz też postawić na sprawdzone preparaty na mięśnie i stawy oraz kości takie jak np. żele chłodzące, które znajdziesz w aptece. Odpowiednia kąpiel z dodatkiem wartościowych składników i minerałów takich jak siarka czy różnego rodzaju zioła o działaniu przeciwzapalnym, wspomogą nasz organizm. Często stosowanym rozwiązaniem są także domowe nalewki z ziół, które należy wetrzeć w bolące miejsca. 

Witamin i minerały w diecie

Odpowiednio zbilansowana dieta pomoże zadbać o nasze kości oraz stawy od środka. Jeżeli zależy nam na wzmocnieniu organizmu, powinniśmy dodać do swojej codziennej diety produkty bogate w kolagen oraz żelatynę. W trakcie codziennych aktywności dobrze sprawdzą się produkty zawierające kwasy omega-3, białko, oraz witaminę D i C, które dodatkowo nas wzmocnią. Na dolegliwości związane z bólem stawów szczególnie narażone są osoby otyłe. Utrzymanie odpowiedniej wagi naszego ciała, dzięki wysiłkowi fizycznemu i zrównoważonej diecie to podstawa dobrej kondycji naszych kości i stawów. Ciężar może powodować nadmierne obciążenie, co z kolei będzie prowadziło do późniejszych chorób. 

Zdrowy styl życia, obniżenie poziomu stresu

Z pewnością dużą rolę we wzmocnieniu naszych stawów będzie odgrywał styl życia. Idealnym rozwiązaniem byłoby posiadanie pracy, dzięki której nasz układ kostno-stawowy nie będzie narażony na przeciążenia. Jeżeli nie możemy sobie na to pozwolić, bardzo ważne będzie odpowiednie spędzanie przez nas wolnego czasu, który pozwoli na regenerację. Stres negatywnie wpływa na kondycję wielu narządów naszego ciała, jednym z nich są także kości i stawy. Powinniśmy więc pracować nad efektywnymi sposobami radzenia sobie z czynnikami stresowymi, które są nieodłącznym elementem codziennego życia. 

Przeciwbólowe tabletki oraz żele na mięśnie, kości i stawy 

Odpowiednie środki na ból mięśni i stawów o działaniu doraźnym oraz stosowane w przypadku dłuższej kuracji, mają za zadanie poprawić stan naszych stawów. Często stosowanymi rozwiązaniami są preparaty do stosowania zewnętrznego, które uśmierzają ból. 


Materiał promocyjny